Bli blodgivare

Jag hatar att det inte är fler som ger blod. I Sverige ger ca. 3% av befolkningen regelbundet blod, vilket är alldeles för lite. Att ge blod är en god gärning som tar ca. en halvtimme. När du ger blod bidrar du till att rädda liv!

Jag har blodgrupp 0 negativ, vilken är den enda blodgruppen som alla människor tål. Det gör den ganska efterfrågad, då den kan användas även när man inte har tid att ta reda på patientens blodgrupp, alltså vid väldigt akuta blodtransfusioner. Samtidigt är det inte så många som har 0-. Detta fick jag reda på först när jag gav blod första gången. Kanske har du också en ovanlig blodgrupp utan att veta om det? Gå till en blodcentral och testa, det är inte värre än ett stick i armen. www.geblod.nu

Om du redan vet vilken blodgrupp du har kan du se här vilka blodgrupper som kan ta emot ditt blod. Ju fler blodgrupper du kan ge blod till, desto viktigare är det att bli blodgivare! 


Bild från Wikipedia. http://en.wikipedia.org/wiki/Blood_type

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0